Kursen börjar nu!

dethärärskattungbynochsomniserärutsiktenfantastisk

Välkommen välkommen till bloggen Skattungbykursen. Det är onsdag… tror jag. Man tappar verkligen tiden här uppe. Jag kommer ihåg att jag alltid sneglade på klockan där jag bodde innan. Tiden stannar här uppe och man behöver inte alltid tänka.

Det är ett visst lugn här uppe. Dagarna flyter på och den vackra naturen överväldigar en varje gång man går ut. Inte konstigt att man jämt pratar om vädret när det är så jävla fint.

Nu är tanken att jag ska skriva lite kort om vad som händer här. Jag kan tänka mig att väldigt många faktiskt är nyfikna på vad vi gör i Skattungbyn.

Låt mig först säga att Skattungbyn är en helt fantastisk plats. Vacker natur, fina människor och en ”gött mos” atmosfär. Mycket intressant finns att lära om byn. Ingemar bergman har spelat in några av sina scener till några av sina filmer här. Och som man säger på, på spåret (för er som tittar på det) så gå in på Wikipedia och läs vidare. Finns faktiskt en riktigt rolig grej där!!

Vi har hittills lyckats göra en hel del faktiskt. För att börja någonstans har suttit i en hel del möten och byggt den framtida strukturen för kursen 2011. Dessa möten har inneburit en del tunga diskussioner och många trötta ansikten – men jag riktar mig nu till er mina kurskamrater, eldsjälar – det finns ett slut på denna långa tunnel och när vi tagit oss igenom den kan vi pusta ut och leva enkelhetens liv. Det är vad jag tror.

Monika ”Monkan matguden” från Rättvik har har påbörjat arbetet att lära oss matlagens ädla konst. Under fyra veckor ska vi lära oss att klara av matlagningen till övriga klassen. Att laga mat till 24 personer är tufft men också roligt. Att äta vår mat är rekommenderat och allt vi ätit har varit super!

Vi har också rensat igenom nästan 2 ton potatis för att avgöra vart allt ska. Ut i landet eller ner i magen, det är den stora frågan. Detta har lett till många intressanta diskussioner med Patrik ”odlingsmaster”. Vad man gör, för er som aldrig sorterat potatis är att 4 -6 personer klämmer in sig i en jordkällare. Där börjar man arbetet med att plocka potatis för potatis ur en trälåda och kasta den i rätt fack. Härligt arbete måste jag säga.

Vi har också haft hantverk med Maud, stickning, virkning osv. Maud är vår ”textilmaster”. Det är inte helt lätt att sticka och virka men man lär sig och man måste ge det tid.

Anders ”housemaster” har haft husteori och värmeteori. Hur funkar en vedeldad panna? Inget jag visste direkt i alla fall. Men nu vet jag. Små enkla saker är det roligaste att lära sig. Tillsammans bygger vi också om prästgårdens ovanvåning för att kunna få ett mysigare klimat. Av vad jag har sett blir det bra. Som ni hör händer lite av varje och det är omöjligt att få med allt som hänt. MEN… tanken är att det ska vara liv här. Undrar ni något skriv skriv skriv hit, eller kom och ät vår underbara mat för 20 riksdaler och njut av utsikten.

nuharjagbaraensakkvarattsäga

snapout.!.!.!.!

Det här inlägget postades i Skattungbykursensaker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kursen börjar nu!

  1. Linnéa skriver:

    Kul att det blir bloggande i år också! Jag kommer med glädje följa er (inte minst för att dämpa min Skattungbysaknad något..), så jag hoppas ni kommer vara bättre på att uppdatera än vad vi var 🙂
    Hoppas Stellans höns mår bra!
    /Linnéa

Kommentera

