HÖR UPP VÄNNER!

Näverlurarna har blåst sina startfanfarer över byggden: Skattungbykursen 2013 har börjat!

Efter många mer eller mindre långa (till exempel från Minnesota, USA) och krångliga (till exempel min och Isaks från Malmö som innehöll bland annat punktering, vobbling av släp på motorvägen, batteridöd, extrabatteridöd, felkörning, fastkörning i snön och bortslarvning av bilnycklar i stökigt släp) resor samlades äntligen alla vi 23 fantastiska, strålande kursare här på Ollars, Skattungbyn i måndags morse. Ollars är vår skolbyggnad. Det är en stor soluppgång i trä på utsidan, och just den här dagen var den blekt pastellfärgad av frosten i de 20 minusgraderna. Träden var frostvita ända ut till minsta lilla kvist. En utmärkt dag för att börja skolan!

Vi har redan hunnit med massor. Som en spännande presentationsrunda med tillhörande karta, en historisk berättarstund med lokalkändisen Sigurd och besök från Skattungbyns kooperativa butik.Vi har sjungit på Orsamål, fikat i mängder (lokalbakat surdegsbröd på lokalodlade råvaror, med lokalframställd honung och te bryggt på de finaste lokala örterna, såklart), pillat varandra i håret, lärt oss om vård av kökshanddukar, valt representanter till studerandeföreningen och framför allt pratat och diskuterat hit och dit och tillbaka igen om ditt och datt och städ och mat och pellets och kylskåp och härskartekniker och reflexvästar och snöskottning. Allt ska planeras, sjunka in, redas ut, förvirringar ska virras upp och ansvarsgrupper ska bildas: fixargrupp, fikagrupp, biblioteksgrupp. Vilken rivstart! Många har nog knappt hunnit fatta att de kommit hit och så plötsligt finner man sig helt inne i det, har fått ansvar för en massa saker, vet saker man inte visste för en vecka sen.

Landa. Andas. Hej Skattungbyn! Just det, det är här jag är. Vad vackert det är här!

Och vilka förbluffande fina människor som bor här! Jag har aldrig varit med om dess like av vänligt bemötande. På den oumbärliga lördagsturen i byn (då freeshopen och Slåttergubben har öppet och innan matbutiksbiträdenas lediga söndag) upptäckte jag och min nya kombo Rebecka (D) att vi inte hade kontanter, vilket är ett måste för att kunna handla av Slåttergubbens ekologiska bönor i lösvikt. Så mötte vi en mycket snäll person som vi stannade och pratade med ett tag, och efter ett par minuter blev vi erbjudna att låna pengar som vi sedan kunde lägga under krukan vid det röda huset med blåa knutar därborta. Det skulle aldrig hänt i Malmö, kan jag säga.

Och så vi som flyttat hit nu. Vilka inspirerande klasskompisar! De kan så mycket om skogar och svamp-te och luffarslöjd. Tänk att få vara med dem i ett helt år! Det är lätt att glömma bort att en behöver tid för sig själv när det är så spännande att vara med alla andra. Det kan uppenbarligen vara ganska påfrestande att umgås så intensivt som vi gjort i veckan: från klockan sju på morgonen tills jag går och lägger mig på kvällen har mina ögon tittat in i andra, för en vecka sedan helt främmande, ögon. Jag har försökt dra mig undan på mitt rum ett par gånger men det är svårt att hålla sig där, den sociala stämningen är verkligen på topp och jag vill vara med alla hela tiden. Andas in, andas ut: vi kommer känna varandra så väl snart. Int ere nå bråttom int.

Jo. Det här kan blir bra. Riktigt, riktigt bra.

Tills vidare!

/Lone

Här är en bild på Markus vid Ore älv.

Image

Om Skattungarna

Den här bloggen drivs av de kursdeltagare som går Skattungkursen just nu!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till HÖR UPP VÄNNER!

  1. Anna Boström skriver:

    Underbart härligt skrivet, med hög igenkänningsfaktor! Vad kul med en kursblogg/Rebeckas mamma (gick kursen-88)

  2. Cecilia skriver:

    Ugh med risk för en föräldar-som-undrar-hur-sonen/dottern-har-det-varning vågar jag knappt säga att också jag är mamma (Jens). Tack Lone, du gjorde min kväll!

  3. Göran NK Torin skriver:

    Roligt att ni känner er välkomna. Betänk att kusen startade redan i början av 1970-talet.

  4. Anneli Rehnberg skriver:

    Låter spännande! Roligt och trevligt skrivet. Raka spåret in i ”förälskelsefasen” som troligtvis övergår i andra faser så småningom….. Ett år fullt med upplevelser och ett minne för livet blir det säkert. Hög igenkänningsfaktor här också. Jag kommer med glädje och stort intresse att följa er blogg. /Joannas mamma

  5. Emma skriver:

    Hej Skattungbyn! Kul att ni bloggar även uppifrån er. Här på Capellagården på Öland har 2013 års odlarfolk också just anlänt. Jag är trädgårdslärare här och tänker att jag vill dela med mig om vad som händer i Capellagårdens trädgård under året genom bloggen – välkomna att ta del!
    Ska bli kul att följa ert år här på sidan..

    Hälsar Emma Fritz / Capellagårdens trädgård

Kommentera

