Vinter, Dalarna och gemenskap

Här sitter jag, en tisdagkväll, i skinnsoffan i vårt hus Stellans och funderar på veckan som gått. En första vecka av många kommande här i Skattungbyn. Tillsammans med 20 andra ska jag bo och leva och läsa och odla och laga och baka och vandra och väva. Gemenskap är något fantastiskt. Gruppen av människor som finns här består av skönt folk. Avslappnat och inbjudande. Och en spännande sak är att vi har mycket att lära av varandra under det här året.
DSC00965
Ett vitt täcke ligger över de vida vyerna som jag njuter av varje gång jag stiger utanför dörren. Natten efter att jag och min småländska huskamrat anlände till Stellans kom vintern och stora snöflingor seglade ner. Nu har det fyllt på ännu mer på backen och också i vårt hus. I onsdags kväll blev vi äntligen fullt hus när Tove-Lina från Vilhelmina sällade sig till oss andra i Stellans – Anna, Pilate och mig, Bea.
DSC00601
Ollars är vårt gemensamma hus där vi har undervisning, samlingar och lunch. Namnet kommer ifrån Ollar Anders som hade butik där för ett bra tag sedan, innan kursen startade och tog över lokalerna. Där har vi i veckan suttit i en stor ring och pratat och planerat och gått rundor och tyckt och tänkt. Olika ansvarsgrupper har börjat planera sina områden, vi har pratat om gruppdynamik och lärt oss städa toaletter. Fikat har vi också gjort minsann! Två gånger om dagen, det märks att vi är på svensk folkhögskola. För mig som gått en kortare skola i Mocambique i höst så är det stor skillnad, här är det inte heller ris och bönor till lunch varje dag! Veganskt är det fortfarande och för mig som inte är van vid det (förutom tre månader med ris och bönor) så lär jag mig mycket om mat och ett annat sätt att tänka hur man planerar tallriken. Gott är det också!

Ja, det var en liten glimt av hur livet ser ut på en ny plats med nya människor. Välkommen att ta del av vårt år!

Bea
DSC00747

Om Skattungarna

Den här bloggen drivs av de kursdeltagare som går Skattungkursen just nu!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vinter, Dalarna och gemenskap

  1. Göran NK Torin skriver:

    Vålkommna! Hoppas att en del stannar kvar efter kursen.
    Själv gick jag 1983.
    Göran (Moster Beda bokförlag)

  2. Elin skriver:

    Ni har mycket gott att hämta både för själ och hjärta ^_^

Kommentera

