Lite antekningar från landet

DSC04685

22/5
Jag har precis börjat gräva i landet och än så länge har jag bara kommit en och en halv rad i lott nummer ett. Men det går långsamt frammåt: Jorden är blöt, stenig och full av ogräs. Som tur är så är den full av maskar vilket siar om fina jordar och eventuellt goda skördar i framtiden. Dessutom har Patrik sagt att det har brukat bli bra skördar på denna lott, trotts att den är så nära träden. Jag hoppas han har rätt! Om inte annat så får jag skylla på honom i fall allt går åt pipsvängen!

28/5
Idag har jag precis satt färdigt rotsakslandet med allt från rotsaker, lök och bladgrönsaker.

10/6
Jag har nu börjat gräva lite i baljväxtskiftet. Det är lika tungt som vanligt: När man gräver här märker man att det bara är ett tunt lager med jord innan man kommer till stengrunden. Dessutom älskar ogräset att göra det så krångligt som möjligt genom att dyka ner med sina rötter djupt ner i denna stengrund. Jag har sett maskrosrötter stora som morötter!

22/7
Sen senast har jag inte haft så mycket tid att hålla på i landet. Jag har bland annat varit i Lillhärjåbygget, som återuppväckt gamla minnen från när jag själv levde på landsbygden i Kättbo, jag har pratat i radio och jag har besökt Patriks underbara trädgård och hem.
I Lillhärjåbygget fick jag mjölka, vilket har varit en önskan jag burit på länge. Det var nästan så att jag fick en liten utskällning av Eva eftersom jag tjuvkikade utan ladugårdskläder under första mjölkningen eftersom jag var så nyfiken. Men det var inte farligare än att det luktade lite surt om kläderna som ändå var skrotkläder.
I vilket fall som helst så hjälpte jag till så mycket jag kunde med mjölkningen. Hur mycket jag mjölkade kändes ganska oviktigt eftersom jag ändå aldrig skulle kunna gämföra mig med så mycket som Eva har mjölkat. Fast vem vet hur framtiden ser ut…
Vad gäller min odling har det varit rätt eländigt med regnande under en längre tid, vilket har försvårat min sådd. Jag har riskerat att kväva plantorna av den blöta jorden. Nu har de små bönplantorna i alla fall börjat dyka upp och det verkar bli fina plantor trotts allt elände.
Vad gäller resten av landet har jag fått lov att fräsa mitt krävande skifte. Men trotts det så får man ju lov att gräva om med grepen eftersom det blir kvar små rotbitar i jorden som finner fäste och slår rot. Vad gäller vädret så har det varit svettiga pannor, torr jord och heta dagar. Nu har däremot en del av skörden blivit klar och det är för övrigt en väldigt härlig tid på året just nu!

/Rasmus

Om Skattungarna

Den här bloggen drivs av de kursdeltagare som går Skattungkursen just nu!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

