Gott nytt år!

Jag tänker inte skriva något om kursens slut för då blir jag säkert sentimental och nostalgisk. Jag borde inte skriva här alls egentligen för kursen 2015 är slut, sa jag det? Men i alla fall:
I november hade vi hantverksutställning på
prästgården. Det var kul att dela med oss lite av vad vi gjort under året.

DSC_0780

Hittade min anteckningar om ordet hemslöjd (detta ord som jag håller på att omvärdera).

Det är någonting med saker man har gjort själv. Att inte vara beroende av en fabrik på andra sidan jorden. Att känna att man kan, känna hur det växer in i händerna. Först blir det fel och fel och inte alls som man tänkt sig. Sen börjar man allt mer kunna forma det som man vill ha det. Varje gång lite närmare tanken. Eller något oväntat!

I korgen jag tillverkat finns doften av färsk björkrot. Där finns känslan i händerna och klassrumsgolvet fullt av ”rotbark” och slingrande rötter. I det växtfärgade garnet finns den dimmiga morgonen och soldagarna runt prästgården. Keramiken! Två skeva lerklumpar innan en skål…
Vadmal, walmar, vömmöl, lång historia: Varp och väv (inkl. trassel), vävstol, sol, solv, skog, stamp-stamp, vänner i regnväder, sy och sy och se!

I det vi gjort finns så mycket strävan. Varje föremål och plagg har sin egen karaktär och är så mycket mer förutom det som det fysiskt är. Slit och laga!:)

/ Johanna

Nytt gott år!

Om Skattungarna

Den här bloggen drivs av de kursdeltagare som går Skattungkursen just nu!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

