En hel skörd med fotografier

Här kommer en hel last med bilder jag tänkt blogga så länge, det händer så mycket kul att jag glömmer hela tiden bort alla bilder jag tagit som jag vill dela här med er. Men nu är jag förkyld, så vilket ypperligt tillfälle att blogga då! 2 månader har nu gått och här kommer en återblick 🙂

Hej hej bloggen, vi har det bra här i vår norrsluttning. Skattungbyn är en helt magisk plats, kall i temperatur men så varm och skön i stämning, ja vilket välkomnande vi fått!

image

Där står den, vår skola Ollars i 30 minus grader och bara strålar med sin sol, om man lyssnar riktigt noga kan man nästan höra den säga: ”Hej kompis! Kom in vettja, vi kan lära oss massa kul grejer och ha skoj ihop!”

image

Andra skoldagen gick hela klassen ner till vackra Tallgläntan för fika och se hur några av klasskamraterna bor.

image

Bilden säger allt…!

imageimage

Utsikt genom köksfönstret på Ollars.

image

Nere vid floden, oj oj så fint. Här kan man se rakt upp mot kyrkan och Prästgården som jag (Cecilia) bor i.

image

Sigurd hälsade på första veckan i skolan, han berättade många häftiga historier om denna speciella by.

imageimageimageimage

Hantverk på fredagar är ett väldigt omtyckt ämne, vi som har keramik kan knappt få nog! När varje fredag är över så suckar vi – kan det inte bli fredag snart? Det blir det också, för dagarna går så fort när man har roligt!

imageimage

Vi blev inbjudna av de underbara damerna i bystugan där de träffas varje tisdag och väver, stickar, fikar och har det trevligt tillsammans. Goda kakor bjöd de på också!

imageimage

Våra fantastiska luncher vi lagar, mmmm så gott och vegansk och mycket som är odlat lokalt eller från förra årets kurs!

image

Vår härliga näringslärare och bagerilärare Åsa Lyhed förespråkar vegetariskt, det är vi i klassen glada för!

image

Lite luft och vila geniknölarna.

image

Högaffeln och potatissäcken!

image

En vacker lördag bjöd hela byn in oss i klassen för en välkomstfest! Historier, möten, musik, sång, dans och fikaa!

imageimage

My fyllde år och det blev knytisfika och syjunta på äppelbo. Ja stickar gör vi nästan allihopa, nästan hela tiden!

image

Mina vita strumpor (RIP)

image

Min klasskamrat Karins första stickade strumpor, herregud vad fina dom är, jag blev så imponerad att jag repade upp mina första vita strumpor för jag tyckte dom såg så tråkiga ut, men nu håller jag på och gör ett par vit rosa strumpor med mönster, bruten mosstickning heter det, väldigt enkelt faktiskt för mig ändå som är nybörjare på att sticka!

imageimageimage

En vacker dag var det fröbytardag hos Anna i orangeriet. Jag förlorade mig totalt in i grödornas värld, sommar och sol var det enda jag hade i huvudet och när Alex sa att det började snöa igen så blev jag så förvirrad, hallå det är ju sommar tänkte jag! Nä Cecilia, det är fortfarande februari och iskallt ute. Men vad mycket hopp dessa små frön gav oss om varmare tider!

imageimage

Nu är vi igång! 100 purjolök, 100 rotselleri, massor av paprika, chili, havtorn och annat gött! TJIHO!!

image

Chilin kommer!

image

Patrik visar oss kvarnen inför bakningen!

image

Alex ÄLSKAR smet! Glutenfri smet.

image

En karta över Skattungbyn där vi fick markera hur vi rör oss i byn till ett projekt. Det var kul!

/Cecilia

Om Skattungarna

Den här bloggen drivs av de kursdeltagare som går Skattungkursen just nu!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En hel skörd med fotografier

  1. mustmas93 skriver:

    Patrik med ett äpple i handen är en vanlig syn! 😉 (hahaha)

Kommentera

